Oxsvanssoppa


1 stor eller 2 små oxsvansar
Vatten
Salt
3 ½ l. svag buljong (eller vatten)
2 msk. smör
2 morötter
1 liten knippa persilja
2 msk. mjöl
1 stor lök
½ selleri
5 hvitpepparkorn
1 dl. madeira eller sherry

Beredning: Oxsvansarna sköljas mycket väl samt skäras i stycken efter lederna. De påsättas därefter i kokande saltadt vatten att förvällas 10-15 min., hvarpå de upptagas och få afrinna. De nedläggas därefter i en med smör upphettad järngryta, att tillika med löken och de ansade och något ituskurna rotsakerna brynas och få vacker färg. Då de äro ljusbruna, öfverströs hvetemjölet och persiljan, pepparkornen tillsättas och allt omröres väl. Den heta buljongen (eller vattnet) slås öfver, och soppan får med slutet lock koka 3-4 tim., eller tills köttet blir mört. Då den är färdigkokt, upptagas löken och rötterna, och soppan afsmakas med vinet, skummas ytters väl och serveras med sitt kött.


Att få tag i oxsvans visade sig enklare än förväntat, ringde först en ica-butik på Mariehem men där behövdes en beställning göras tre dagar innan varav de hänvisade mig till Gourmet där de genast la undan en svans. Billigt var det, 79kr/kg vilket jag inte förväntat mig och den på bilden vägde runt 1,4kg vilket även är normalvikten.

Inledningsvis förvällde jag köttet i kokande saltat vatten i ungefär en kvart. Vattnet sparade jag och använde sedan som buljong.

Efter förvällningen frästes köttet tillsammans med lök, morötter och rotselleri i en enorm kastrull. Behövde byta gryta tre gånger varpå jag slutade upp med vår massiva på tio liter så ett tips är att börja med den största ni har - det krävs plats.

Sedan tillsattes buljongen tillsammans med mer vatten som sedan fick koka i ungefär 3,5 timme. Mot slutet fiskade jag upp grönsakerna och skar upp köttet i lagom stora bitar.


Denna soppa var otroligt spännande att tillaga. En ingrediens som oxsvans är något jag förmodligen aldrig tänkt på att använda och därför kändes det som en extra utmaning. Resultatet blev fantastiskt bra då den långa koktiden gjorde buljongen mustig och full med smak. Sherryn gav den ett extra djup och passade till det otroligt möra köttet. Oxsvans kan användas enbart till buljongkok vilket ger väldigt bra resultat. Detta var en höjdare jämfört med tidigare soppkok men tidsåtgången gör att den troligtvis är en lite väl magstark vardagsmiddag. Fem timmar kräver planering men till en höstig helgmiddag tycker jag absolut att oxsvanssoppa är ett alternativ att räkna med. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar