Fiskbullar med citronsås

Namnet fiskbullar får nog många att tänka på de lite hala, ovala bullarna i dillsås som under grundskolan serverades i alla skolmatsalar. Under tältsemestrar, stugluncher eller de gånger ingen orkade ställa sig vid spisen grävde vi  även fram en konserv med fiskbullar i dillsås. På Abbas hemsida hävdar man att det i genomsnitt äts en burk var femte sekund, huruvida det stämmer är svårt att veta, men populära är de. Denna fredag valde jag att pröva hemgjorda fiskbullar och var väldigt nyfiken på om det skulle finnas någon likhet med konserverna.

Ingredienser
6 hg. kokt eller stekt fisk (ungefär 1 1/2 kg. rå)
1 1/2 dl. risgryn
2 ägg
1 msk. salt 
2 msk. smör (eller 1 msk. smör och 1 msk. flottyr)
7 1/2 dl. mjölk
1/2 tsk. hvitpeppar
1 1/2 dl. skorpbröd

Beredning: Risgrynen sköljas mycket väl först i kallt, sedan i hett, hvarpå de ånyo öfverspolas med kallt vatten. Mjölken uppkokas, grynen iläggas att vid långsam värme färdigkoka, hvarefter de passeras genom hårsikt. Fisken urbenas, finhackas och tillsättes jämte de uppvispade äggen och kryddorna. Af massan formas bullar, hvilka doppas i rifvebrödet och stekas gulbruna i smör eller flottyr. Serveras med citronsås. (Se receptet till "Ugnstekt Gädda".)


Citronsås till fisk.
1 1/2 msk. smör
1/2 l. fiskspad och vatten
1/2 tsk. socker, salt
2 msk. mjöl
saften af 1 citron
1 äggula

Beredning: Mjölet fräses i smöret, den kokande vätskan tillsättes litet om sänder och såsen får koka 10 minuter. Den afsmakas med citronsaften, sockret och saltet. Då den ska uppslås, ivispas äggulan.


Första steget var att koka fisken. Eftersom min var stenfrusen tog det ungefär en kvart och jag saltade vattnet ytterst lite eftersom det ingick i övriga receptet. 

Finhackad fisk.

Fisken blandades med det i mjölk kokta riset, äggen, salt, vitpeppar och formades ganska enkelt till små bollar.

Efter de rullats i ströbröd stekte jag dem på lagom värme tills de blev gyllenbruna precis som i receptet. Skönt att fisken redan var kokt då jag aldrig behövde oroa mig över att någon skulle vara rå.

Fiskbullarna tillsammans med citronsåsen som gick enkelt och snabbt att göra. Tillsatte dock mer mjöl då jag gillar lite tjockare såser.

Johan gillare.

Pappa gillare. (Han ber förövrigt om ursäkt för sin skäggstubb.)

Tom tallrik=bra betyg.

Till skillnad från Abbas och skolmatsalarnas fiskbullar smakade de här fisk! Paneringen var knaprig och gav fin kontrast till den luftiga insidan. Lite påminde de om fiskpudding (en av mina favoriträtter som barn) vilket gjorde att jag tyckte ännu bättre om dem. Tillsammans med citronsåsen blev de riktigt bra och slog dillsås med hästlängder. Det enda problemet med denna rätt var att jag inte hade någon som helst aning om vad en hårsikt var. Google som alltid varit min vän hittade inga bilder eller definitioner på detta märkliga köksredskap varpå jag tog potatispressen och en sil och mosade genom vilket uppenbarligen var en helt OK lösning eftersom fiskbullarna inte misslyckades. Blev nöjd över min innovativa lösning, men är fortfarande irriterad över att jag inte vet hur en hårsikt ser ut. Detta korar jag ändå till bästa och mest nutida receptet hittills. Så. himla. gott.


3 kommentarer:

  1. Hej husmodern!
    Hvad jag kan se är att hårsikt är det samma som mjölksil, ett redskap användt till att bortskaffa hår och annat skräp från mjölk.
    Detta ord är lättare att googla på, äfven som bildsökning.

    Vänlig hälsning,
    Hans v. Leithner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. *Husmodern, inte 'husmodem' skulle det vara.

      Radera
  2. Ser nu att det var rigtigt stafvat från början, men mobilskärmen gaf en otydlig skrift. :-)

    SvaraRadera